Niipperin Montessori-leikkikoulu

takaisin etusivulle

Syksylle 2018 vapaana puolipäiväisiä paikkoja ja 2 kokopäiväpaikkaa       tästä paikan hakeminen

Aistien tutkiminen

Aistivaikutelmat, joita lapsi saa, ja joita hän on jo koko olemassaolonsa aikana varastoinut, eivät pelkästään riitä, kun lapsi on rakentamassa älyään. Ne ovat tiedostamattomia, eikä lapsi voi käyttää niitä tietoisesti.  Voidakseen käyttää aistiensa välittämiä tietoja älykkyytensä kehittämiseen, täytyy lapsien, samoin kuin aikuisenkin, oppia ymmärtämään ja vertailemaan aistimuksiaan. 

Placeholder  Image
Placeholder  Image

Toisin sanoen, lapsen täytyy tietää mitä on oppinut aistiensa kautta, ja oppia myös käyttämään sitä tietoa mitä hän on saanut, vertailla tietojaan, ja laittaa sitten tiedot järjestykseen mielessään.  Lapsen täytyy tehdä aistivaikutelmistaan tietoista tietoa.

Placeholder  Image

Montessoripedagogian tarkoin suunnitellut aistivälineet auttavat lasta kehittämään tietoisuuttaan aisteistaan, ja antavat hänelle lisää tietoa ympäröivästä maailmasta aistien kautta.  Aistimateriaalit kehittävät lasten aistien erottelukykyä, usein esimerkiksi etsimällä erilaisia pareja tai sarjoja materiaaleista, jotka liittyvät haju-, tunto-, paino-, tai muihin aisteihin.  Tämä johdattaa häntä samalla matemaattiseen ajatteluun.

Lisää aistien alueesta

 Takaisin montessorialueet -sivulle

Placeholder  Image Placeholder  Image
BuiltWithNOF
[ETUSIVU] [TOIMINTAMME] [MONTESSORISTA] [MONTESSORIALUEET] [ARKIPUUHAT] [AISTIEN ALUE] [LUKU JA KIRJOITUS] [MATEMATIIKKA] [KULTTUURINEN ALUE] [TAIDE] [YHTEYSTIEDOT] [TIETOJA JA HAKEMINEN] [AJANKOHTAISTA] [FAQ]